Met plezier spreek ik voor groepen ouders en hulpverleners over:
• Samenwerken met ouders (hulpverlening, onderwijs)
• De impact van een zorgintensief kind op ouders en gezin
• Opvoeden, wat vraagt dat van ouders?
• Ouderschapspsychologie (o.a. wat zijn beschermende factoren bij belast ouderschap)
• Persoonlijke ervaring als ouder van een dochter met autisme

In mijn lezingen gaan kennis overdragen en ervaringen uitwisselen hand in hand. Geen pasklare oplossingen voor ouders of hulpverleners maar een aanmoediging om te onderzoeken hoe er meerdere wegen naar Rome leiden. Mail naar info@metamama.nl voor meer informatie. Je kunt mij ook boeken via Sprekersbureau Zij Spreekt.

Een greep uit de reacties van hulpverleners: “Indrukwekkend” – “Nu weet ik weer voor wie ik het doe” – “Ook al heb ik alle boeken over autisme gelezen, nu begrijp ik pas een beetje hoe het achter de voordeur aan toegaat”
En ouders zeggen na afloop: “Heb jij een camera opgehangen bij mij thuis?” – “Jij vertelt zoals het écht is, nu voel ik me minder alleen” – “Eindelijk voorbeelden over meisjes met autisme, nu pas herken ik mijn kind in een verhaal”

Eerdere opdrachtgevers: o.a. Hogeschool Leiden in de minor Ouderschap & Ouderbegeleiding en de minor GGZ, Nederlandse Vereniging Autisme, Karakter, Bohn Stafleu van Loghum, Leo Kannerhuis, RINO, Euregionaal Congresburo, Logicom, Spectrum Brabant, UMCG, Autismecafés, Interactie Academie, Estse autismevereniging, CJG’s, ouderavonden etc.

Enkele voorbeelden
IJskastmoeder – de impact van autisme op het gezin
Welke impact heeft het op ouders als zij te horen krijgen dat hun kind autisme heeft? En welke zoektocht is daar vaak al aan vooraf gegaan? Met het boek IJskastmoeder in de hand krijgt u een kijkje achter de schermen door een ervaringsdeskundige oudercoach. Geschikt voor zowel professionals als ouders-van.

Opvoeden in spagaat – over omgaan met brusjes
Wanneer je kind autisme heeft gaat er vanzelfsprekend veel tijd en aandacht naar de specifieke behoeftes van dat bijzondere kind. Maar hoe ga je om met de behoeftes van je andere kind(eren) die er vaak haaks op staan?

Uitlegmoeder – een tiener met autisme in huis
Hoe begeleid je als ouder een meer dan gemiddeld kwetsbare tiener wiens ontwikkeling niet altijd aansluit bij het tempo dat de buitenwereld verwacht? Hoe geef je je dochter beetje bij beetje meer zelfstandigheid in een voor haar zo onvoorspelbare wereld? En hoe bezorg je de buitenwereld de nodige ondertitels om haar gedrag en gevoelens beter te kunnen plaatsen? Wat vraagt dat van ouders? Een lezing met een lach en een traan over de eerste puberteitshobbels, de moeizame overgang naar de middelbare school en het samen (met vallen en opstaan) leren omgaan met autisme.

De grens bereikt?
Voor een congres in de gesloten jeugdzorg belichtte ik het ouderperspectief. Kun je (blijven) houden van zonen en dochters die alle grenzen met voeten treden? En waar staan ouders dan? Houden die wel van die lieverdjes? Bestaat er zoiets als onvoorwaardelijke liefde van ouders voor hun kinderen?

Ouders en hulpverleners; samenwerken voor gevorderden
Wat doet het met ouders om hun hebben en houden op tafel te leggen bij deze relatief vreemden? Hoe leren ouders omgaan met al die professionals die ze ‘gratis’ bij hun zorgintensieve kind krijgen? Wat betekenen de in zwang geraakte termen ‘eigen kracht’, ‘eigen regie’, ‘medezeggenschap’ en ‘transparantie’ tegen de achtergrond van hoe deze ouders hulpverlening beleven? Welke valkuilen liggen op de loer? En welke kansen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *